Kun viime kerralla koeajoin Trekin jäykkäperäisen kisapyörän Procaliber 9.7 mallin ajattelin, että seuraavana on pakko nähdä miltä tuntuisi vastaavasti täysjousitettu kisapyörä. Tämän hieman yli viikonlopun koeajon aikana ajokilometrejä Oiz kertyi hieman vajaa 300km ja tunteina lähes 20, joten pääsin hyvin sisälle siihen, mitä omalta XC-pyörältäni tarvitsen.
Kyseessä oli siis Orbean XC-kisapyörä Oiz, joka on varustettu Fox Factory 120mm etu-, sekä takajousituksella ja Shimano XTR voimansiirrolla, joten komponentit pyörässä olivat aivan mallistojen huippuluokkaa. Siltä pyörä myös tuntui poluilla. Foxin iskunvaimennus tuntui sopivan leikkisiltä kun se oli auki, eikä säätöjä tarvinnut uudelleen miettiä kun ne oli kerran saanut kohdalleen. Kun jousituksen lukitsi, tuntui pyörä kevyeltä ajaa esimerkiksi siirtymiä kevyenliikenteen väyliä pitkin ja mieleen tulikin, että ajaisi gravel-pyörällä.
Tämän testiviikonlopun päätapahtuma oli Itsenäisyyspäivän lenkki, jossa kiersimme Roine- järven pääasiassa polkuja myöten. 6- tunnin maastorymistelyn jälkeen pyörän tiesin jo hyvin miltä pyörä tuntuu ja uskalsin ottaa täysin uusia linjoja poluilla ja pitämään vauhtia helpommin yllä kuin ennen. Seuraavana päivänä ajoimmekin lisää polkuja teemalla ”jalat tyhjäksi” ja pääsin kunnolla testaamaan Oizin rajoja, kun vauhtia poluilla olikin yllättäen yli 30km/h.
Pyörä kulki kuin juna raiteilla, eikä hymy lähtenyt pois huulilta millään. Ainoana miinuksena sanottakoon se, että vaikka pyörään mahtui kaksi pullotelinettä, niin toiseen pullotelineeseen ei mahtunut kuin pienempi pullo. Tämäkään ei ole este muualla kuin pitkillä lenkeillä, joka kertoo kyllä miten hyvästä pyörästä on kyse. Tämän koeajon jälkeen uskon, että tiedän minkälaisen kisapyörän itselleni hankin. Katsotaan, että onko se juurikin Orbea Oiz, mutta tiedän, että lähellä ollaan.