Alkusanat
Trek julkaisi hiljattain kaksi uutta gravel-pyörä mallistoa, kun uusi kolmannen sukupolven Checkpoint, sekä täysin uusi Checkmate näkivät päivänvalon. Trek teki sen mitä moni on ehkä jo odottanutkin, kun se julkaisi kaksi täysin erilaista gravel-pyörää, eikä enää jatkanut yhden gravel-mallin taktiikkaa. Nyt koeajettu Checkpoint on Trekin rennommalla ja pystymmällä ajoasennolla oleva seikkailu-henkinen malli, kun täysin uusi Checkmate on täysiverinen kisapyörä matalalla ja lyhyellä ajoasennolla.
Ensi fiilikset pyörästä
Nyt koeajossa ollut Trek Checkpoint SL7 on Checkpoint malliston lippulaivamalli. Hintalapun huokeimman puolen pyörissä odotukset ovat aina korkealla, mutta ne myös tässä tapauksessa täyttyivät, mutta silti parannettavaakin löytyy. Omasta mielestä tärkeimpinä huomioina Sram Force AXS piti huolta siitä, että voimansiirto toimii takkuilematta ja Bontragerin Aeolus 35V hiilikuitukiekot siitä, että pyörä rullasi erittäin kevyesti eteenpäin. Putkiosat, kuten satulatolppa sekä tanko ovat pyörässä hiilikuituisia suoraan tehtaalta.
L-kokoisessa testipyörässä tanko oli 44cm leveä, joka mielestäni oli turhan leveä, vaikka seikkailuun pyörä onkin tarkoitettu. Lyhyt ja leveä ohjaamo tuovat tietysti pyörään hyvää käsiteltävyyttä etenkin alamäissä ja teknisessä maastossa, mutta varsinkin tasaisella etenkin itse maantiekuskina kaipaisin jotakin kapeampaa.
Kolmannen sukupolven Checkpointin kaikista suurin kehitys on ollut rengastilavuudessa, sillä nykyiseen malliin mahtuu Trekin mukaan jopa 50mm leveät renkaat. Itse tietysti ehdin jo todeta, että pyörään saa mahtumaan myös jopa 2.2 tuumaiset maastorenkaat ja silti tilaakin jää. Tästä uusi Checkpoint saa erittäin ison plussan! Miinus piste tulee ensiasennus-renkaista, jotka kyseisessä mallissa olivat ainoastaan 40mm leveät, vaikka esimerkiksi 50mm leveät renkaat olisivat varmasti olleet monen mieleen jo suoraan tehtaalta
Ajo-ominaisuudet
Heti ensimmäisellä testilenkillä pääsin testaamaan uuden Checkpointin maasto-ominaisuuksia, kun lähdin suoraan maastopoluille. Olin erityisen yllättynyt siitä, kuinka hyvältä pyörän pidempi akseliväli tuntui. Joissakin hetkissä unohdin, että allani oli täysjäykkä ja kippurasarvinen pyörä, kun alamäessä ajaminen tuntui kuin alla olisi ollut maastopyörä. Positiivinen yllätys tuli myös siitä, kuinka hyvältä Trekin IsoSpeed-teknologia tuntui, kun pienet töyssyt eivät tärisyttäneetkään niin kuin ennen. IsoSpeed-linkusto ratkaisu satulaputkessa on ollut mukana muutamassakin Trekin mallissa, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun kyseistä teknologiaa pääsin kokeilemaan. Jos uusi Checkpoint tuntui jo nyt hieman maastopyörämäiseltä, niin uuteen malliin saa lisättyä myös maastopyöristä tutun hissitolpan, jolloin satulaa saa vielä enemmän pois tieltä esimerkiksi alamäissä.
Loppusanat
Noin 200km ajon jälkeen pyörä tuntuu jo todella tutulta. Vaikka pyörän vakiona tulleet osat ei välttämättä omaan käyttöön olleetkaan sellaiset kuin haluaisin, niin itse pyörä tuntui todella hyvältä. Omasta mielestäni uusi Checkpoint sopii lähes jokaiselle, oli gravel-ajaminen sitten rentoa retkeilyä tai vaikka satunnaista kisailua. Suuri rengastilavuus ja pystympi ajoasento takaavat sen, että uuden Checkpointin avulla pitkätkään matkat eivät jää ainakaan pyörästä kiinni. Oli sitten viikon mittainen Bikepacking-retki tai tunnin mittainen saunalenkki, niin Checkpointilla se hoituu.
Parolan Pyörähuollolta löytyvät tällä hetkellä S, M ja L kokoiset Checkpointit testipyörinä, joten kipin kapin kaupalle testaamaan!