Aina silloin tällöin, kun lukee erilaisia pyöräilyfoorumeita, esille hyppää kysymys: mikä maastopyörä aloittelijalle? Ja netissä on jos jonkin näköistä asiantuntijaa jotka kertovat oman näkemyksensä. Pyörän valinnassa tärkeintä on aina käyttötarkoitus. Niin myös maastopyörän valinnassa. Yksi merkittävä kriteeri on budjetti joka harvoin on kenelläkään rajaton. Oman kokemukseni mukaan ekaksi maastopyöräksi haetaan sitä noin tonnin laitetta. Ja sillä saakin tänä päivänä aivan erinomaisen harrastusvälineen.
Ensin kuitenkin käyttötarkoitus. Onko tarkoituksena ajaa helppoja polkuja, metsäauto- ja hiekkateitä vai onko ajatuksena ajaa puhtaasti metsässä poluilla ja haastaa itseään teknisesti ja fyysisesti? Mikäli vastasit ensimmäiseen "kyllä", ratkaisu voisi olla 29” kiekoilla varustettu jäykkäperäinen XC-pyörä. 29” rengas rullaa hyvin kovalla alustalla ja etenee juurakkoisellakin polulla sujuvasti.
Jos kallistut enemmän silkkaan metsässä räppäilyn puoleen, yksi hyvä vaihtoehto on 27.5+. Plussakiekoilla varustettu ns. trail – maastopyörä on luonteeltaan hieman leikkisämpi ja renkaiden isomman ilmatilan, sekä etuhaarukan pidemmän joustmatkan ansiosta pyörä antaa enemmän ”anteeksi” kuskin virheitä. 27.5+ -maasturit ovat myös helpompia ajaa vaikeassa maastossa. Leveiden renkaiden ansiosta pitoa on hieman enemmän kuin 29” renkaissa, jolloin etenemiskyky rajallisen pidon alustoillakin on hyvä.
Rungon geometrialla on myös merkitystä. XC-tyyppisissä pyörissä ohjauskulma on hieman jyrkempi, jolloin pyörä vaatii kuskilta enemmän tarkkuutta kovavauhtisessa ajossa ja vaikeassa maastossa. Ajovirheet kertaantuvat helposti. Toisaalta helpoilla poluilla ja teillä XC-pyörä etenee vaivattomasti ja nopeasti. Trail-pyörissä ohjauskulma on yleensä loivempi ja joustohaarukan joustomatka pidempi, joten pyörä ylittää esteet ja etenee vaikeassa maastossa vaivattomasti. Loivemmalla ohjauskulmalla varustettu pyörä on vakaampi ajaa kovassa vauhdissa.
Voimansiirrollakiin on osansa yhtälössä. Mikäli haluat ajaa maastossa on nykytrendin mukainen 1X-voimansiirto hyvä ratkaisu. "1X" tarkoittaa sitä, että pyörässä ei ole etuvaihtajaa vaan eri välitysalueet katetaan laajan vaihdeskaalan omaavalla takarataspakalla. Ja kun vaihdevipuja on vain yksi, sinun ei tarvitse miettiä mihin suuntaan mitäkin vipua pitikään painaa: ylämäkeen pienempää ja alamäkeen isompaa. Maastossa tilanteet tulevat nopeasti eteen ja silloin yksinkertaisuus on valttia. Hiekkateillä ja helpoilla poluilla on enemmän aikaa miettiä jolloin etuvaihtajan käyttökin on helpompaa. Kahden eturattaan voimansiirrolla saadaan myös hieman laajempi välitysskaala, jos vaikka innostut kaahaamaan.
1X-voimansiirto, SRAM NX Eagle (Kuva: sram.com)
Pyöriä markkinoidaan mitä moninaisimmin sanankääntein ja monesti kuluttaja on aivan pihalla mitä kukin termi merkitsee. Omasta mielestäni oleellista on ajokokemus ja huollettavuus. Olenkin jaotellut asiat kolmeen ryhmään:
Asiat joilla on oikeasti merkitystä
Asiat joilla on merkitystä, mutta jotka ovat helppoja ja edullisia päivittää
Asiat joilla ei ole merkitystä
Asiat, joilla on oikeasti merkitystä
Asiat joilla on oikeasti merkitystä ovat kalliita komponentteja ja pyörän yleiseen käyttäytymiseen vaikuttavia komponentteja.
Joustohaarukka on useimmiten yksi kalleimmista yksittäisistä maastopyörän komponenteista.
Runko on pyörän sydän. Laadukas runko on hyvin tehty, kevyt, kestävä ja tietenkin kivan näköinen.
Joustohaarukka on pyörän kallein yksittäinen komponentti. Noin tuhannen euron pyörissä on turha odottaa vielä kovin hienoja keuloja, mutta oleellista on, että keulan voi huoltaa, jolloin sen toiminta varmistetaan koko elinkaaren ajan.
Kiekot, eli napa+puolat+vanteet, vaikuttavat todella paljon pyörän ajotuntumaan ja ovat seuraavaksi kallein pyörän komponenteista. Kiekoissa ratkaisevinta on keveys ja kestävyys. Kevyet kiekot kiihtyvät nopeammin ja tekevät ajamisesta miellyttävää. Tietysti kiekkojen huollettavuus on myös olennainen asia. Voiko vapaarattaan vaihtaa mikäli se hajoaa? Ovatko navat huollettavat?
Osasarja on kokonaisuus, jossa yksittäisellä komponentilla ei ole isoa merkitystä. Tärkeintä olisi, että kokonaisuus on hallittu eikä yksittäinen komponentti nouse muiden yläpuolelle. Myöskään mikään ei saisi olla selkeästi heikompaa kuin kokonaisuus. Usein keskiölaakerit ovat täysin luokattomia, koska sitä mitä ei näe, ei osaa tarkastaa.
Helposti päivitettävät osat
Satula, ehkäpä tärkein kontaktipiste pyörän ja ajajan välillä ja komponentti, joka aiheuttaa eniten pärinää. Jos satula ei ole mukava niin ajokokemus on ikävä. Satula on onneksi helppo päivittää heti oston yhteydessä. Esimerkiksi meiltä löytyy noin kymmenkunta erilaista satulamallia ja useasta mallista vielä eri leveyksiäkin. Älä siis arkaile koeajon jälkeen sanoa jos satula tuntui huonolta. Siihen voidaan vaikuttaa.
Ohjainkannatin on pieni putkenpätkä, joka kytkee ohjaustangon etuhaarukan kaulaputkeen. Ohjainkannattimen kulmaa, pituutta ja korkeutta muuttamalla voidaan vaikuttaa ajoasentoon huomattavasti. Jos sinusta tuntuu, että ajoasento on liian pitkä tai joudut kurottamaan ohjaustankoon, kannatin voidaan vaihtaa lyhyemmäksi. Näin ajoasento saadaan miellyttävämmäksi.
Ohjaustangon muodolla voidaan myös vaikuttaa ajotuntumaan ja ajoasentoon. Tankoja löytyy eri leveyksiä ja erilaisilla taivutuksilla varustettuna. Mikäli vakiotanko tuntuu liian leveältä, sitä voidaan kaventaa. Pyydä siis vaihtoehtoja näytille.
Gripit, eli kädensijat. Jälleen pieni, mutta merkittävä yksityiskohta. Grippejä löytyy eri paksuisia, erimuotoisia ja eri materiaaleista valmistettuja. Ja tietysti lukuisia eri värejä. Kokeilemalla selviää mikä toimii parhaiten juuri sinulle.
Kädensijoja löytyy paitsi eri paksuisia, myös eri tavalla muotoiltuja. Esimerkkikuvassa yllä ergonomisesti muotoillut kädensijat ja alla perinteiset, pyöreät kädensijat.
Edellä mainitut, helposti päivitettävät osat vaihtuvat uutta pyörää ostaessasi, ainakin meillä Parolan Pyörähuollossa, ilman eri korvausta saman hintapisteen tuotteisiin. Samalla on toki mahdollisuus päivittää osia pykälää parempiin heti kättelyssä.
Asiat, joilla ei ole merkitystä
Tähän tulikin vastaus oikeastaan jo edellisissä kappaleissa. Monellakaan yksittäisellä komponentilla ei ole kokonaisuuden kannalta juuri merkitystä. Jos pyörää mainostetaan esimerkiksi Shimano XT-takavaihtajalla (kuten alallamme tapana on ollut), kannattaa tutustua tarkasti pyörän koko osalistaan. On hyvin mahdollista, että moni muu komponentti pyörässä ei ole lähelläkään takavaihtajan tasoa.
Ota nämä huomioon
Eli, kun olet miettimässä ensimmäisen maastopyörän ostamista, mieti seuraavia asioita ennen päätöksen tekemistä:
Budjetti, paljonko sinulla on rahaa käytettävissäsi
Käytämme evästeitä tarjotaksemme mahdollisimman miellyttävän käyttökokemuksen. Evästeet tallentuvat selaimeesi ja niiden avulla sivusto esimerkiksi muistaa sinut palatessasi. Evästeet myös auttavat meitä analysoimaan mitkä sivut ja osiot sivustollamme ovat kaikkein kiinnostavimpia ja mitkä ehkä vaativat jatkokehitystä.
Välttämättömät evästeet
Sallimalla välttämättömät evästeet varmistat, ettei sinun tarvitse aina tehdä evästevalintaa uudelleen palatessasi sivulle.
Jos estät nämä evästeet, emme voi tallentaa valintaasi. Näin ollen joudut tekemään valinnan aina sivustolle palatessasi.
Kolmannen osapuolen evästeet
Tämä sivusto käyttää Google Analytics -palvelua anonyymin tiedon keräämiseen. Näitä tietoja voivat olla esimerkiksi vierailijoiden lukumäärä, istunnon kesto, suosituimmat sivut jne. Sallimalla nämä evästeet autat meitä kehittämään sivustoamme.
Salli ensin välttämättömät evästeet tallentaaksesi valintasi.